The society ”Das halbe Leid” (”Half the Suffering”) has set itself the task of developing the faculty of empathy. For that purpose 12hour courses are offered where the newly devised method of identity sharing will be applied. ”Das halbe Leid” invites up to 50 persons per course to spend a night among ”sufferers” and ”compassionates”. Up until now the courses have been a well kept secret in fashionable circles. Now, however, they will be made accessible to the general public.
Each participant will be assigned a bed at Wiesendamm 30 for 12 hours. On site he will be given clothes to wear and his personal belongings will be stored in a locker. Access to the locker is possible at all times. Simple substantial meals are provided. Additional food and drink can be purchased during the course. It is not allowed to bring alcohol. Participation from age 18.
Daniel Kaiser, NDR — Kultur: “Es ist ein Albtraum. Der Performancegruppe unter der Leitung von Signa Köstler gelingt dabei ein Theaterwunder.”
- Nominated for Theatertreffen 2018
- Premiere 16.11.2017 at Deutschen Schauspielhaus Hamburg
“Es ist ein Albtraum. Der Performancegruppe unter der Leitung von Signa Köstler gelingt dabei ein Theaterwunder.”
Daniel Kaiser, NDR.de — Kultur
“Furcht und Mitleid zu erregen” sei der Zweck des Theaters, so meinte schon Gotthold E. Lessing. Mitleid im Theater – so verstand der damalige Dramaturg des Hamburger Nationaltheaters seinen Aristoteles – sei “geteiltes Leid”, und zwar mit den vom Schicksal aus der Bahn Geworfenen. Man greift nicht zu weit, wenn man die neue Signa-Arbeit in diesen Zusammenhang stellt.
“Signa kommen weit mit dieser Arbeit; auch weil sie anders vorgehen als meistens. […] Durch die Bindung an die Mentoren und deren Geschichten werden wir, das Publikum, diesmal deutlicher auf uns selbst zurück geworfen – und die eigene Sehnsucht nach, aber auch Unfähigkeit zu echtem Mitleid.”
“In der stillgelegten Werkshalle in Hamburg-Barmbek stimmt alles. Der Männerschlafsaal stinkt nach Schweiß, der Frauenschlafsaal nach Waschmittel, im Tagebuch des Musiktherapeuten kann man seine ganze traurige Liebesgeschichte nachlesen, auf jeden Gegenstand im Büro der Vereinsleiterin wurde ganz klein „Fotze“ geschmiert. Man muss dieses geschlossene System für die Dauer der Inszenierung als wahr anerkennen. Sich zu verschließen ist keine Option.”
Radek Krolczyk und Hannah Wolf, TAZ
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Devising Ensemble (in alphabetical order)
Amanda Babaei Vieira as Alina
Andreas Schneiders as “Sheriff” Kurt
Antonio Schmidt as Joe
Arthur Köstler as Keller Reini
Asger Degnbol as Dima
Benedicte Skjalholt as Oxana
Benjamin Hassmann as “Späti” Rainer
Camilla Lønbirk as Joy
Chiara Nicolaisen as “Hase” Lena
Christopher Ramm as Ruben
Dominik Klingberg as „Überwachungs-Patrick“
Erich Goldmann as Moses Tesar
Evi Meinardus as Susi
Fabian Raith as Rolf
Flora Janewa as Radka
Frederik von Lüttichau as Marc
Georg Bütow as Cliff
Imke Grabe as Gretchen
Jan Liefhold as “Honey”
Joanna Noga as “Grinsi”
Johanna Schmidt as Ute
Julian Sark as Peter Freund
Lorenz Vetter as Wolfgang
Luisa Taraz as Anette
Marie S Zwinzscher as Elisa
Markus Schmon as “PC-Patrick”
Navid Rashid Farrokhi as Der Neue
Olivia Schrøder as Kelly Kai Friebus as Vadim
Raphael Souza Sá as Serkan
René Marvin Kuhnke as “Gaze”
Saskia Kaufmann as Viola Freund
Signa Köstler as Lonnie
Simon Salem Müller as “Schimmel-Peter”
Simon Steinhorst as “Blondi”
Sofie Ruffing as Lore Sonja Pikart as Pamela
Thor Albin Kjær as Daniel
Tom Korn as John Koch
Tristan Kold as Minu
Viktoria Steiber as “Puppe” Cayenne
Wanja Neite as Till Zenzi Huber as Betty
Guest Stars:
Helga Sieler as Erna Ivana Sokola as Lucia
Jonas Preben Jørgensen as Anders
Mareike Wenzel as “Bauchstech-Anna”
Steven Reinert as “Meister” - Conzept Signa Köstler
- Director Signa und Arthur Köstler
- Set Design Signa Köstler mit Olivia Schrøder, Camilla Lønbirk
- Costume Tristan Kold mit Signa Köstler
- Technical Design, Sound and Media Arthur Köstler, Simon Steinhorst